آموزش آبیاری نهال ها بعد از کاشت

زمانی که اقدام به کاشت نهال های تازه ای در باغ خود می کنید، به یاد داشته باشید که نیاز به مراقبت ویژه از آنها می باشد تا به ثمر نشسته و درخت قوی و سالمی داشته باشید. آبیاری نهال‌ هایی که به تازگی کاشته اید به عوامل مختلفی وابسته است که شما باید با توجه به این عوامل، آنها را بطور صحیح آبیاری کرده و از غرق‌آبی شدن یا خشکی آنها جلوگیری کنید.

اگر شما به تازگی در زمینه کاشت نهال یا باغداری شروع به کار کرده اید، با تعداد زیادی سوال روبرو خواهید شد. یکی از این سوالات این است که بهترین زمان برای آبیاری نهال میوه چه زمانی است؟ میزان آبیاری برای هر نهال چقدر باشد؟ طریقه ی آبیاری در فصل های مختلف چه فرقی باهم دارد؟ آیا میزان آبیاری نهال پیوندی تفاوتی با سایر نهال ها دارد؟ برای پیدا کردن پاسخ های خود در مورد آبیاری نهال های تازه کاشته شده، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش آبیاری نهال تازه کاشته شده

میزان آبیاری نهال های تازه کاشته شده

عوامل زیادی مشخص کننده میزان آبیاری نهال تازه کاشته شده می باشند و نمی‌توان همه ی نهال ها را طبق یک قاعده ی مشخص آبیاری نمود. مهمترین عوامل مؤثر بر میزان آبیاری نهال تازه کاشته شده عبارت اند از: گونه و سن نهال، مکان کاشت نهال، شرایط آب و هوایی، نوع بافت و عمق خاک و فاصله ی درختان دیگر از نهال.

پیش از کاشت نهال، لازم است که ریشه آن با آبیاری مناسبی آماده شود. همچنین، بلافاصله پس از کاشت نهال، مقداری آبیاری لازم است. بطوری که به ازای هر اینچ قطر تنه نهال، باید حداقل در حدود ۱۰ تا ۱۴ لیتر آب به کار رود. بعد از کاشت، باید در هفته اول، روزانه به نهال آب بریزیم تا ریشه در خاک تثبیت شود. نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده، در روز‌های گرم و بلند تابستان بسیار مهم است و باید به دقت بررسی شود.

 

نحوه ی آبیاری نهال ها در فصل های مختلف

نحوه ی آبیاری نهال ها به آب و هوای منطقه ای که در آن کاشته می شوند وابسته هستند و برای رشد و نمو به آبیاری مناسب نیاز دارند. برای آبیاری نهال در بهار، آبیاری مکثی لازم نیست و می توان با آبیاری منظم در فواصل زمانی کوتاه، رشد نهال ها را تسریع کرد.

آبیاری نهال در تابستان با توجه به افزایش دما و کاهش بارندگی، باید در فواصل کوتاه تری انجام شود. بهتر است آبیاری را در ساعات خنک روزانه، مانند صبح زود یا شب انجام داده و از آبیاری در ساعات آفتابی خودداری کنیم.

آبیاری قطره ای نهال ها

آبیاری نهال در پاییز باید کاهش یابد، زیرا رشد نهال‌ها کاهش می‌یابد و در آخرین ماه‌های پاییز، آبیاری کمتری نسبت به ماه‌های دیگر پاییز باید انجام شود.

برای آبیاری نهال در زمستان باید جهت جلوگیری از خشک شدن خاک، آبیاری را در فواصل زمانی طولانی تری انجام داد. در هر صورت، با توجه به فصل های مختلف سال، باید نحوه ی آبیاری را تنظیم کرد و با رعایت اصول صحیح آبیاری، به رشد سالم نهال ها کمک کرد. همچنین، می توان از روش های آبیاری هوشمندانه مانند آبیاری قطره ای استفاده کرد.

 

نحوه ی آبیاری نهال های پیوندی به چه صورت است؟

آبیاری نهال های پیوندی تازه کاشته شده از حساسیت بالاتری برخوردار است و باید به گونه ای انجام شود که ریشه‌های آنها به خوبی با خاک ارتباط برقرار کنند و رشد مناسبی داشته باشند. در هفته اول پس از کاشت، بهتر است نهال‌های پیوندی روزانه آبیاری شوند تا ریشه‌های آنها در خاک تثبیت شوند. پس از آن، می‌توانید به صورت دوره‌ای و در فواصل زمانی مشخص آبیاری انجام دهید. در آبیاری نهال های پیوندی، باید به این نکات توجه کنید:

– در هنگام آبیاری، بهتر است آب را به صورت آهسته و به مقدار کافی به نهال‌ها بریزید تا خاک به خوبی مرطوب شود.
– از آبیاری بیش از حد و ایجاد مرطوبیت زیاد در خاک باید خودداری کنید که می‌تواند منجر به پوسیدگی و بیماری‌ شود.
– برای جلوگیری از تبخیر آب، بهتر است آبیاری را در ساعت‌هایی از روزی که هوا آفتابی نیست انجام دهید.
– برای آبیاری نهال های پیوندی، بهتر است از آب به دمای محیط رسیده استفاده کنید تا به نهال‌ها شوک وارد نشود.
– همچنین بهتر است از روش آبیاری قطره ای استفاده کنید که در این روش آب به صورت کند و به تدریج به ریشه‌های گیاه می‌رسد و گیاه بهتر و سریعتر رشد می‌کند.

نحوه آبیاری نهال جدید

جمع بندی

بطور کلی نحوه و میزان آبیاری نهال های تازه کاشته شده باید با توجه به گونه و سن نهال، نوع خاک و شرایط آب و هوایی منطقه شما انجام شود که با مشاوره کارشناسان کشاورزی و باغبانی می‌توانید به روش مناسب برای آبیاری نهال های تازه کاشته شده در باغ خود برسید.

بهترین کار این است که در زمان خرید نهال از نهالستان، میزان و نحوه ی آبیاری نهال های خریداری شده را جویا شوید. همچنین با جستجوی نام نهال در وبسایت نهالستان میاندوآب و مراجعه به صفحه ی آن نهال از میزان آبیاری مطلع شوید یا جهت مشاوره دقیق تر با کارشناسان با ما تماس بگیرید .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت دریافت مشاوره و یا خرید نهال، کافیست روی یکی از راه های ارتباطی زیر کلیک نمایید.

09145530336
مدیر فروش و مشاوره
09335310336
کارشناس فروش و مشاوره
09143332784
کارشناس فروش و مشاوره
09143332785
حسابداری و صدور فاکتور
09143332786
پیگیری سفارشات ارسالی
ارتباط واتساپ
کارشناس فروش و مشاوره
ارتباط تلگرام
کارشناس فروش و مشاوره
ارتباط ایتا
کارشناس فروش و مشاوره
ارتباط روبیکا
کارشناس فروش و مشاوره